Prawo blogosfery: o czym pamiętać przy zakładaniu bloga? Przepisy prawne w blogosferze, o których musisz wiedzieć!

Przepisy prawne w blogosferze

Prawo blogosfery: o czym pamiętać przy zakładaniu bloga? Przepisy prawne w blogosferze, o których musisz wiedzieć!

Wyskakujący pasek z informacją o ciasteczkach oraz link do podstrony z polityką prywatności w stopce, są podstawą na każdej stronie internetowej. Po instalacji WordPress, wśród utworzonych stron mamy gotowy szablon, w którym znajdują się wyjaśnienia, co w danym miejscu powinno się znaleźć.

RODO na stronach internetowych

Czym różni się RODO od GDPR? Jaki komunikat wysłać do odbiorców, aby uniknąć konsekwencji? Jak mają się nowe przepisy o polityce prywatności do blogerów?

                  Nawet jeśli prowadzimy blog na darmowej platformie (jak Blogger.com), należy poinformować czytelników o narzędziach pobierających ich dane, jak chociażby Google Analytics, informacje o newsletterze, zgodzie na pozostawianie komentarzy, wtyczek pobierających informacje o odwiedzających itd.  RODO i GDPR jest tym samym dokumentem, z tą różnicą, że RODO jest polską wersją skrótu od Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych, czyli General Data Protection Regulation (GDPR).

Rozporządzenie wskazuje na konkretne obszary ochrony danych osobowych, które muszą być zachowane przez osobę, która ma do nich dostęp.

         Przepis ten zastąpił ustawę o ochronie danych osobowych na terenie Unii Europejskiej już 25 maja 2018 roku. Z tego co się dowiedziałem, RODO jest regulacją przepisów, a nie nowym kodeksem. Warto sprawdzić te przepisy, tylko bez zbędnego stresowania się. Utworzenie strony z polityką prywatności wcale nie jest trudne.  RODO dotyczy głównie danych dotyczących imienia, nazwiska, wieku, miejsca logowania czy adresu email. Zatem każdy, kto wykorzystuje takie dane, musi po prostu o tym poinformować. Jeżeli korzystamy z zagranicznych portali czy dostawców usług (np. do newslettera, statystyk), lepiej po prostu sprawdzić czy dostosowują się do wymogów RODO.

Na stronie z polityką prywatności, musimy podać informację o tym, w jaki sposób pobieramy informacje o odwiedzających naszą stronę internetową oraz do czego są te dane wykorzystywane. Wymieniamy np. statystyki Google Analitycs, które sprawdzają pochodzenie, wiek, a nawet zainteresowania użytkowników odwiedzających stronę. Musimy zawrzeć informację o tym, że publikując komentarz, wyrażamy zgodę na wyświetlanie pod wpisami pozostawionych danych osobowych oraz adres IP komputera. Jeśli posiadamy newsletter, musimy wymienić platformę, na której zostaną zapisane dane, pozostawiając tym samym link do polityki prywatności danej platformy.

Przepisy prawne na darmowych platformach

         RODO nie wymaga pisania typowymi adwokackimi definicjami, a językiem zrozumiałym dla odbiorcy. W wiadomościach powinna widnieć informacja o pobieraniu danych i ich wykorzystywaniu przy zapisie na newsletter i potwierdzeniu. W każdej wysłanej wiadomości newsletterem, radziłbym aby w stopce był link do polityki prywatności na stronie internetowej oraz przycisk możliwości zmiany danych oraz wypisu z listy. W swojej polityce prywatności informuję również o firmie, u której wykupuję domenę i hosting, zainstalowanych wtyczkach i połączonych usługach.

         Z mojego punktu widzenia, na początku wydawało mi się, że jeżeli korzystamy z takich usług jak Blogger.com lub WordPress.com i wykorzystujemy do komentowania Disqus.com, to czysto teoretycznie nie my pobieramy dane osobowe, a usługodawcy. W rzeczywistości, to dzięki twórcy uzyskują dane, o czym musimy poinformować.

Według mnie, sprawa ma się inaczej do blogerów, którzy założyli stronę na własnym serwerze, czyli prowadzących własną stronę internetową niezależnie od dostawców i usług. Zależało mi na uspokojeniu wszystkich, którzy nie wiedzą co robić. Dlatego zalecam podejście do sprawy z głową i śledzeniem na spokojnie każdą informację.

         Naszym obowiązkiem, jest upewnienie się, że powiadomienie wyświetla się prawidłowo, a jeśli korzystamy z innych usług pobierających dane, mamy obowiązek o tym informować gości naszej strony internetowej.

Masz z czymś problem?

Chcesz zaoszczędzić czas lub zlecić to zadanie profesjonalistom? Napisz do nas, abyśmy pomogli Ci w wyzwaniach ze stroną internetową lub social-media. Nasz zespół czeka na Twoją wiadomość.

Mam nadzieję, że udało Ci się znaleźć odpowiedź na swoje pytanie z tego tekstu. 🙂 Jeśli nie, zapraszam do komentarzy poniżej, abyśmy mogli pomóc.

Szybki kontakt!
+
Wyślij!