Jak docierać do nowych słuchaczy? O czym pamiętać w promocji podcastu? Metody polecane przez specjalistę!
Początki są trudne, a wielu twórców szuka inspiracji, dzięki którym mogliby rozwinąć swój podcast. W większości przypadków nagrywanie nie sprawia trudności, ale promocja własnego show okazuje się większym wyzwaniem. Jestem polskim twórcą i autorem podcastu Nie będąc sobą. Poznaj sprawdzone techniki i podejście, które wpływa na odbiór i efekty, dzięki którym podcasty docierają do większego grona osób i zostają z nimi na dłużej. Zatem, o czym pamiętać w promocji podcastu?
Nagrywaj z wyprzedzeniem
Regularność to podstawa jeśli chcemy utrwalać markę i zyskiwać stałych słuchaczy. Życie bywa nieprzewidywalne. Dlatego, aby uniknąć niespodzianek i przerw, dobrze mieć zaplanowane na zapas 4-5 odcinków do przodu.
Zawrzyj w opisie, w jakich odstępach czasowych pojawiają się odcinki. Jasnym komunikatem jest np. co 2 tygodnie w środy. Przy nagrywaniu z wyprzedzeniem nie może zabraknąć przygotowania copy podcastu, czyli opisu. Zawrzyj w nim pytania, które zostały poruszone w nagraniu. Na początku każdego opisu, można prosić o pozostawienie opinii na temat podcastu, np. Oceń podcast w swojej ulubionej aplikacji.
Początki są kluczowe w promocji podcastu
Pierwsze odcinki są tymi, które odsłuchują nowi odbiorcy. W większości przypadków pierwsi słuchacze sprawdzają pierwsze 3 odcinki, aby wyrobić zdanie, czy audycja jest dla nich interesująca.
Zadbaj o interesujące tematy, w których nie będzie brakować odpowiedzi na pytania. Pod pomysłami na odcinki zawsze wypisuj odpowiedzi, które powinny pojawić się w odcinkach. Najwięcej czasu zajmuje poszukiwanie badań lub wypowiedzi myślicieli, lub naukowców, dzięki którym nagranie jest odbierane jako profesjonalne, a autor wzbudza wrażenie lepiej przygotowanego.
Dla bardziej zaawansowanych
Nagrania można urozmaicić na kilka sposobów. Ciekawym krokiem jest wynajem lektora, który przygotuje krótkie nagrania rozpoczynające i kończące podcast. Muzyczna czołówka po kilku słowach wstępu uświadamia słuchaczy, że słuchają profesjonalnego podcastu.
Masz z czymś problem?
Chcesz zaoszczędzić czas lub zlecić to zadanie profesjonalistom? Napisz do nas, abyśmy pomogli Ci w wyzwaniach ze stroną internetową lub social-media. Nasz zespół czeka na Twoją wiadomość.
Nazwa i opis podcastu
Na etapie szukania nazwy i przygotowania opisu podcastu, należy wziąć pod uwagę słowa kluczowe tj. motywacja, mechanika, taniec czy marketing. Dzięki temu jest większe prawdopodobieństwo, aby osoby szukające fraz “podcast o podróżach” szybciej trafiły na Twoje show.
Wizualizacja graficzna
Masz kilka sekund na przekonanie słuchacza swoim tytułem i rzadziej opisem odcinka. Oprócz tekstowego skupienia uwagi, wpływ na ocenę profesjonalizmu autora ma styl i spójność. Dobierz kolory, które pasują do Twojego podcastu. Zadbaj o awatar (tz. okładkę podcastu) oraz obrazy odcinków (okładki widoczne przy każdym epizodzie). Najlepiej, aby były spójne, w tym samym stylu i kolorystyce.
Jako ciekawostkę dodam, że co jakiś czas stosuję zdjęcia twarzy, ponieważ widząc oczy, słuchacze częściej interesują się tym, co kryje się pod linkiem.
Fragmenty i cytaty w promocji podcastu
Wraz z publikacją nowego odcinka, nie może zabraknąć informacji w mediach społecznościowych. Zamiast jednak wstawiać zwykły link z krótkim copy, zdecydowanie lepiej działają fragmenty odcinków. Taki fragment powinien być nie dłuższy niż 20 sekund + 10 sekund zaproszenia do osłuchania w wybranej platformie.
Można przygotować wideo, które będzie zawierało synchronizowaną amplitudę dźwięku (widoczną na powyższym nagraniu), wraz z informacjami, gdzie można słuchać i subskrybować podcast.
Angażowanie się w komentarzach
Warto komentować posty osób, które nagrywają podcasty lub odwiedzili profil podcastu, lub autora. Celem mediów społecznościowych jest utrzymywanie kontaktu z innymi ludźmi. Dlatego, zamiast spamować postami oraz relacjami, zdecydowanie lepiej jest czasem poświęcić czas na odwiedzenie osób, które zostawili po sobie ślad.
Za nami część praktyczna dbania o jakość podcastu i jego promocji. Mamy nadzieję, że wymienione działania wpłyną na jakość show oraz zasięgi publikowanych treści zarówno w podcaście, jak i w mediach społecznościowych.
W taki sposób prowadzę działania dla podcastu w portalach Facebook oraz Instagram.
Napisz do mnie, jeśli masz problem z pozyskaniem słuchaczy. 🙂 Pomogę Ci znaleźć rozwiązanie i je wdrożyć, aby przyniosło efekty.