Jak przygotować plakat? Na co się nastawić udając do lokalnych biznesów? Plakaty w promocji marki, produktu lub firmy!
W Białymstoku (luty 2023) zawisły plakaty Nie będąc sobą. Podcastu o relacjach międzyludzkich, motywacji i rozwoju osobistym. Proces przygotowania planu wydawał się nie być szczególnie wymagający, a jednak pojawiły się przeszkody, które poznaje się, zdobywając doświadczenie. Poznaj proces powstawania i wyniki, które przyniosły plakaty!
Od pomysłu do realizacji
Najpierw pojawił się cel, aby dotrzeć z podcastem do lokalnych słuchaczy. Pomysł z plakatami nie był pierwszy. Najpierw wspólnie z Agnieszką nastawialiśmy się na wykupienie niewielkiego baneru reklamowego w jednej z najbardziej ruchliwych ulic. Chociaż baner byłby niewielki, a koszt przygotowania grafiki leżał po mojej stronie, w pierwszym kroku zleciłbym wydruk baneru, pod ustalony z właścicielem przestrzeni reklamowej wymiar.
Znamy się z wydarzeń dla branży marketingu internetowego, a także mieliśmy okazję pracować wcześniej w różnych agencjach, więc podejrzewaliśmy jakich efektów można byłoby się spodziewać. W biegu nikt nie zauważyłby baneru w tym miejscu, zwłaszcza że idąc przed siebie, wisiałby nad pieszymi.
Kolejną przeszkodą była cena, która nie dawała gwarancji, że nowi słuchacze przybędą. Zatem byłoby trzeba przetestować na mniejszym budżecie i zasobie czasowym, jaki potencjał ma ten sposób reklamy. Zdecydowanie taniej było dogadać się z lokalami na własną rękę.
Czy reklama w Google Ads / Meta Ads jest lepsza?
Kampanie reklamowe w internecie mają tę zaletę, że mamy wgląd w statystyki, które jasno wskazują, ile osób widziało reklamę, ile osób kliknęło, a także, w jakim wieku były osoby zainteresowane ofertą. W przypadku plakatów te dane są niemierzalne.
Kampania w Google Ads, która nie jest przerywana, a jedynie optymalizowana w mądry i przemyślany sposób, generuje efekty nawet przy niewielkim budżecie. Reklamy w Meta (Facebook, Instagram), sprawdza się, gdy chcemy trafić do nowych słuchaczy dzięki fragmentom wideo.
Dowiedz się więcej o własnym sklepie
Chcesz zaoszczędzić czas i otworzyć sklep z pomocą profesjonalisty? Napisz do nas, abyśmy pomogli Ci w wyzwaniach ze stroną internetową lub social-media. Nasz zespół czeka na Twoją wiadomość.
W porównaniu z reklamą w Internecie
Nawet kod QR do strony podcastu z unikalnym UTM, nie gwarantuje sprawdzenia, ile osób zainteresowało się plakatem i de facto stali się słuchaczami. Pozostało nam ustalić, jaki był wzrost odsłuchań i subskrypcji odkąd pojawiły się plakaty.
Miasto Białystok (było to pierwsze miasto, w którym zawisły plakaty), wyprzedziło kilka województw, trafiając na 3 miejsce zaraz za Warszawą, Krakowem i Trójmiastem. Następnie okazało się, że subskrybentów przybyło i ilość odsłuchań wzrosła, chociaż oczekiwaliśmy większych efektów.
Oprócz tego wzrosła liczba zapytań o autora podcastu w wyszukiwarkach m.in. Google.
Plakat czy reklama w Internecie?
Czas poświęcony na grafikę nie zajął dużo, ponieważ ten sam szablon używamy do reklam graficznych. Czas na odebranie wydrukowanych plakatów, kontakt z lokalami oraz rozwieszenie plakatów, to kilka godzin pracy. W tym czasie dobrze zoptymalizowana kampania zapewnia ruch na stronie, możliwość pomiarów i analizę efektów, w celu poprawienia reklam.
Jednakże dla każdej oferty lub branży należy dostosować odpowiednią przestrzeń do promocji. W przypadku podcastów kawiarnie, cukiernie, a nawet bary, są idealnym miejscem, w którym są osoby mogące zainteresować się wywiadami z gośćmi czy solowymi odcinkami.
Mieliśmy to szczęście, że zgodził się również klub, w którym plakat wisiał zdecydowanie dłużej, niż w innych lokalach. To sprawiło, że z podcastem dotarliśmy do studentów i młodszego grona słuchaczy, którzy zostali z Nie będąc sobą na dłużej.
Plakaty nauczyły nas, że nie należy zamykać się na jedną formę dotarcia do klientów, a kreatywność jest wymagana w prowadzeniu skutecznych działań dla przedsiębiorców.
Napisz do mnie, jeśli masz problem z pozyskaniem klientów. 🙂 Pomogę Ci znaleźć rozwiązanie i je wdrożyć, aby przyniosło efekty.