Jak mądrze założyć blog? Zakładanie bloga – o czym warto wiedzieć? O czym warto pamiętać przed założeniem bloga prywatnego, a biznesowego!
Plan bloga, to nic innego jak taki ‘’blogowy bisnesplan”. Spisujemy tutaj wszystko na czym będzie pracował nasz blog. Dokładnie opisujemy podstrony i informacje, które będą widzieli nasi odbiorcy/czytelnicy. Całkowicie szczegółowe opisy i kroki, które przydadzą się przy praktycznych działaniach, gdy już będziemy zabierali się za rejestrację bloga w sieci.
Pierwsze kroki w pisaniu planu bloga
W pierwszym kroku należy przygotować sobie coś, w czym to wszystko spiszemy. Zakładając, że blogerzy pracują na komputerze i w Internecie, radziłbym skorzystać z takich narzędzi jak Dysk Google, w którym mamy możliwość tworzenia dokumentu tekstowego (Word), z możliwością ewentualnego dopisania wszystkiego, na każdym dostępnym urządzeniu. Ewentualnie polecam aplikację Google Keep, będący notatnikiem z dostępem w przeglądarce komputerowej, tudzież telefonie.
Gdy zabierałem się do rebrandingu bloga, pierwszym krokiem było rozplanowanie paska menu. Nie miałem pomysłu od czego zacząć, a nie chciałem w nieskończoność rozmyślać, co byłoby rozsądniejsze. Przy okazji pasek menu jest dobrym ustaleniem tematyki, jaka będzie pojawiała się na stronie WWW. Zacząłem więc od tego, jak ten pasek chciałbym rozplanować. Zadałem sobie dwa pytania:
- Czy będę potrzebował dwóch pasków?
- Czy będę chciał zmieścić wszystko na jednym?
Co prawda oba paski menu widniałyby u góry strony, co polega na tym, że jeden zawiera dostęp do podstron typu: Strona główna, O autorze, Kontakt, a drugi poświęca się kategoriom np. Rozwój osobisty, związki, blogosfera itd.
Ostatecznie postawiłem na drugie rozwiązanie i zamieściłem wszystko na jednym, w taki sposób, aby ułatwić sobie łączenie tematów tekstów pod jedną kategorią.
Blog ▼ | O autorze | Kontakt |
Motywacja | (podstrona) | (podstrona) |
Związki | ||
Lifestyle (kategorie) |
Przykładowo w podkategorii „Rozwój osobisty” na moim blogu, znajdują się teksty o poniżaniu, mobbingu, a także depresji. Wiedziałem, że będę kontynuował to, co już pisałem w poprzednich latach, a przy tym rozbudowywał kategorie o nowe treści.
Świadomość o czym będziemy chcieli pisać, ułatwia nam przygotowanie kilku tematów do danej kategorii. Na jednym blogu nie musimy skupiać się tylko na treściach zdrowotnych czy kosmetykach, ale jeżeli w ogóle interesujemy się specyfikami, możemy śmiało pisać o maściach, kremach, jak również opisywać sposoby i techniki makijażu czy ciekawych produktów na rynku, przypinając te treści do jednej kategorii, np. uroda.
Tworząc plan bloga, lepiej nie starać się wymyślać czegoś nowego. Spotkałem się z twórcami, którzy zażyczyli sobie kategorie, których definicje nawet nie istnieją. Odbiorcy są przyzwyczajeni do schematów i zbędne elementy mogą uznać za nieciekawe, a na pewno niezrozumiałe. Dlatego zawsze powtarzam – im prościej tym lepiej!
Masz z czymś problem?
Chcesz zaoszczędzić czas lub zlecić to zadanie profesjonalistom? Napisz do nas, abyśmy pomogli Ci w wyzwaniach ze stroną internetową lub social-media. Nasz zespół czeka na Twoją wiadomość.
Mam nadzieję, że udało Ci się znaleźć w tym poradniku odpowiedź na swoje pytanie. 🙂