Z jakiego powodu Facebook blokuje linki w Messengerze, na stronach typu fanpage i w opisach? Od czego zależy blokowanie adresów stron internetowych w Facebooku? Czas rozwiązać problem!

Dlaczego Facebook blokuje linki?

Z jakiego powodu Facebook blokuje linki w Messengerze, na stronach typu fanpage i w opisach? Od czego zależy blokowanie adresów stron internetowych w Facebooku? Czas rozwiązać problem!

Wprzeciągu tygodnia, otrzymuję kilkanaście zapytań o blokadę linków na Facebooku. Administratorzy stron (tz. fanpage), zauważają spadek zasięgu, a przy tym bardzo często nie mogą udostępniać linków do swoich stron. Co wpływa na blokady? Dlaczego więc Facebook blokuje linki? Sprawdź co możesz zrobić, aby tego uniknąć!

Od kiedy Facebook zaczął blokować linki?

W 2018 roku podjąłem się projektu Metamorfoza Bloga. Wśród wielu uczestników, kilkunastu zgłosiło mi problem z udostępnianiem linku do swoich stron WWW. U pozostałych zauważyłem brak promocji w portalach społecznościowych lub zmiany adresu ich stron. Zacząłem dopytywać i okazało się, że problem z blokadą linków w portalu społecznościowym Facebook, jest jeszcze większy niż się wydawało! Dlaczego roboty Facebooka, zaczęły blokować linki w Facebooku? Od czego zależy blokowanie adresów stron internetowych w Facebooku? Rozwiązujemy problem z blokadą!

Z początkiem 2018 roku, Facebook wprowadził do swojego systemu nowe technologie i rozwiązania. Gdy polski oddział Facebooka umożliwiał kontakt ze swoimi pracownikami, wyjaśniono mi kilka powodów. Za chwilę opowiem o tym więcej. Jeśli chodzi o podopiecznych mojego projektu, nie prowadzą blogów o tematyce rasistowskiej czy łamiącej prawa człowieka. W dużej mierze są to strony z recenzjami książek, filmów czy muzyki. Wśród nich jest jeden blog, poruszający tematykę tarota i wróżenia z kart, ale to też nie powód, żeby od razu blokować możliwość dzielenia się linkami. Oto komunikat, który pojawił mi się w portalu Messenger, gdy chciałem wysłać klientce linki do osób z projektu.

Z jakiego powodu Facebook blokuje linki w Messengerze, na fanpage’ach i w opisach? Od czego zależy blokowanie adresów stron internetowych w Facebooku? Gdzie zgłosić problem na Facebooku?  Dlaczego roboty Facebooka, zaczęły blokować linki w Facebooku? Czas rozwiązać problem!

fot. Patryk Tarachoń / Facebook / Galaktyka Muzyki / Aleksander Janusz

Kilka lat temu, został zablokowany jeden link do mojego bloga, jednakże obejmował konkretny artykuł, a nie całą stronę z pozostałymi treściami. W zależności od powodu nałożenia kary i okoliczności, może zostać zdjęta w przeciągu kilku dni lub wcale. Od czego to zależy?

Kiedy Facebook blokuje linki stron WWW?

W tym punkcie chciałbym bardziej szczegółowo skupić się na powodach, dla których Facebook blokuje linki. Najlepsze jest to, że od momentu publikacji tego tekstu, zgłasza się do mnie miesięcznie kilkadziesiąt osób z pytaniem – co robić, aby uchronić się przed blokadą Facebooka? – Żeby pomóc osobom, które zgłosiły się do mnie z tym problemem, postanowiłem skontaktować się z osobami od pomocy Facebooka. Wypytałem o wszystko, a przy okazji doszedłem do pewnych wniosków. W pewnych kwestiach nie dziwię się powodom, dla których Facebook blokuje linki. Zanim wyjaśnię wszystko, chciałbym przytoczyć kilka cennych informacji. Jeśli interesujesz się marketingiem internetowym, a newsy na temat zmian i nowych rozwiązań Facebooka nie są obce, zapewne wiesz o jednym z głównych zamiarów, które gigant (wśród portali społecznościowych) sobie postawił.

Facebook postanowił skupić się na reklamodawcach i zapewnić im właściwe warunki. Jednym z nich jest zapewnienie bezpieczeństwa i oczywiście zarobek. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, każde podejrzane zachowanie ma na celu zweryfikować czy nie doszło do włamania na konto reklamodawcy. Biorąc pod uwagę chęć zarabiania na reklamodawcach nic dziwnego, że Facebook zaczął blokować niektóre linki.

Dlaczego Twój link mógł zostać zablokowany?

Jednym z głównych powodów jest spam. Niestety większość blogerów nie rozumie, czym jest właściwie jest tz. spam. W przypadku Facebooka to plaga (zwłaszcza wśród grup na Facebooku). Linki do tych samych blogów są w każdej kolejnej odwiedzanej grupie, w konkretnej tematyce. W skrócie wśród blogerów, spam polega na udostępnianiu linku do samych siebie, w wielu grupach. Nie ważne, czy dzisiaj udostępnisz link w 3 grupach, jutro w 5, a za dwa tygodnie w 2 grupach. Nie liczy się też, czy robisz to w różnych tematycznie Facebook’owych grupach, czy tylko w tych blogowych. Po prostu spamujesz algorytmy Facebooka to widzą.

Rozumiem potrzebę pokazania się lub dotarcia do nowych odbiorców, ale takim spamowaniem strzela się samemu sobie w stopę. Bez znaczenia czy udostępniamy swój post z fanpage po grupach, wydarzeniach i znajomych. Jeśli Wasi znajomi i odbiorcy nie chcą udostępniać treści u siebie, to nic na to nie poradzimy. Popularne fanpage jedynie wykupują reklamę swoich treści, ale ostatecznie to ich odbiorcy udostępniają dalej posty. Niestety, spam jest spamem.

Wyższy poziom spamowania

Ostatnio dostałem wiadomość, że znajomy odkrył sposób, który działa. Zaproponował, abym jeden artykuł promował na tej samej grupie, po kilku dniach przerwy. Potwierdził, że działa bardzo dobrze, zwłaszcza gdy wrzucamy w inny dzień oraz o innej godzinie. To najgorsza praktyka i w dodatku jeszcze więcej robionego spamu. W jednej grupie ten sam link po kilka razy?! Zaczął się upierać, że nie traktuję tego jako spamu, argumentując, że jeśli daję wartościowy artykuł, to każdy chce go przeczytać. Możemy myśleć jak chcemy, ale Facebook i tak uzna takie zachowania, jako niewłaściwe. Poza tym, gdyby tak było, ludzie uznaliby go za ciekawy i sami udostępniali bez potrzeby ingerencji autora.

Na grupach/forach należy się udzielać, nie tylko, wtedy gdy chcemy się promować. Nieść pomoc, brać udział w komentarzach (nie wspominając o swoim blogu i nowościach na nim). Gdy już publikujemy jakiś post z linkiem, napiszmy o nim więcej, a nie tylko obs/obs. To nie przynosi żadnej wartości ani dla nas, ani odbiorcom.

Częste publikowanie linków

Facebook blokuje nie tylko te linki, które udostępniamy w grupach, ale także udostępniane na swojej osi czasu lub u znajomych. Nawet wysyłając link w Messengerze czy nawet na Instagramie, ma wpływ na zablokowanie naszych kont w przyszłości. Facebook sprawdza, jak często nasz link pojawił się w różnych miejscach. Może uznać włamanie na konto, automatycznie blokując link, żeby sprawdzić, kiedy reklamodawca zareaguje, a także aby uniknąć bezpłatnego promowania.

Jeśli wrzucamy post w grupach, na fanpage lub wysyłamy znajomym, Facebookowi takie zachowanie jest nie na rękę, ponieważ nie zarobi. Ma prawo tak podchodzić do dzielenia się treściami, zwłaszcza że to jego portal i jeśli chcemy z niego korzystać, musimy się dostosować. ,,Płać, albo płacz„. W tym momencie kończę już temat spamowania. Mam nadzieję, że twórcy działający w ten sposób do tej pory, już zrozumieli jak wielki błąd popełniali. Przejdźmy teraz do innych powodów.

Treści i materiały zablokowanych linków

Jak już ustaliliśmy, wśród osób z projektu Metamorfozy Bloga, nie ma twórców tworzących zakazane treści. W rozumieniu ,,zakazane”, mam na myśli takie, w których pojawia się przemoc (zdjęcia martwych zwierząt, znęcania się lub morderstwa). Facebook zwraca też uwagę na treści łamiące prawa człowieka (rasizm, nawoływania do podburzania społeczeństwa lub obraza konkretnych osób). To również powody, dla których Facebook może blokować treści. Być może konkurencja zaczęła zgłaszać naszą stronę jako nieodpowiednią . Tym samym blokując możliwość wolnego działania na portalu giganta światowego marketingu.

Po konsultacji z przedstawicielem supportu Facebooka w Polsce dowiedziałem się również, że Facebook może prześwietlać nasze strony WWW, w poszukiwaniu niewłaściwych treści, słów, a nawet wyrażeń. Osobiście nie słyszałem o tym, aby jakaś strona została z tego powodu zablokowana, ale jeśli roboty Facebooka uznałyby artykuł za gorszący, również może go zablokować. Pytanie tylko na jaki czas?

Na jak długo Facebook blokuje linki?

Zwykle dostajemy informację w dzienniku, że nasz link został usunięty, z powodu podejrzenia spamu. Już wtedy powinniśmy zmienić taktykę. Lepiej nie robić tego tak „natarczywie”. W ostatnim czasie ostrzeżeń praktycznie nie ma, po prostu pojawia się informacja, że strona jest usunięta albo zawirusowana. W zależności od powodu zablokowania adresu WWW może to być kilka dni lub dożywotni zakaz przesyłania adresu internetowego. Możemy się odwołać od decyzji, ale najczęściej roboty Fb odpowiadają, że decyzja jest dla nas negatywna. Możemy cierpliwie poczekać lub wziąć sprawy w swoje ręce.

Jak poradzić sobie z blokadą linków

Niektórzy uczestnicy mojego projektu, postanowili zmienić adres swojej strony, a ze starego kierować na nowy. Ta metoda działa, ale jest bardzo niekorzystna, ponieważ ostatecznie i tak linki do wpisów nie będą kierowane, nawet jeśli większość wejść mieliśmy dzięki Facebookowi.

Adres przed zmianą jest zwykle łatwiejszy w zapamiętaniu, a mniej intuicyjny staje się z końcówką „blog” (NAZWAblog.pl — sama nazwa jest zwyczajnie lepsza). Chciałbym też zwrócić Ci uwagę na pewien fakt. Po zmianie adresu, od początku musimy skonfigurować Google Analytycs i Google Search Console, a to tak jakbyśmy utworzyli nową stronę z artykułami, na którym według robotów Google, mamy treści z innego bloga, co dla wyszukiwarek oznacza niewiarygodną stronę WWW. Dużo lepszym rozwiązaniem, jest po prostu znalezienie rozwiązania, które odblokuje link lub zmianę źródła dzielenia się swoimi treściami. Jeśli nasz fanpage jest angażujący, nie musimy podawać linku, a jedynie informować o tym, co pojawiło się na blogu.

Jak skontaktować się z supportem Facebooka?

Facebook posiada swój oddział w Polsce, z którym w razie problemów, możemy się skontaktować. Osobiście kontaktowałem się już z dwoma problemami. Zmianą nazwy strony, na co nie pozwalały roboty Facebooka i obecnym problemem, w celu poznania więcej informacji. W obsłudze pracują sympatyczne osoby, od których otrzymamy wszelkie informacje. Jeśli pomoc na stronie Facebook.com/business/resources, nie jest dla nas możliwa, możemy poprosić o kontakt prywatny. Niedługo później dostaniemy wiadomość na Messengerze lub kontakt telefoniczny z zastrzeżonego numeru. Niestety obecnie nie każdy ma dostęp do podstrony, która oferuje opcję kontaktu. U jednych się wyświetla, u innych nie. Dotarcie do tej podstrony, również nie jest łatwym zadaniem.

Powody blokady linku — podsumowanie

Facebook dba o to, aby użytkownicy nie opuszczali portalu, dlatego lepiej jest przesłać treść oferty do klienta lub udzielić mu odpowiedzi w komentarzu, niż kierować do strony WWW. Zamiast wysyłać link, skuteczniej jest napisać, gdzie można znaleźć formularz lub przykładowo cennik po przejściu na stronę. Zmiana adresu strony może nie działać, chociażby dlatego, że portal nie zapamiętuje tylko adresów, ale też zawartość strony.

Podobnie działają inne serwisy (np. sprzedażowe), gdzie blokowane jest wysyłanie wiadomości, w której treści znajdują się słowa tj. strona www, sklep, nasz adres itd. To celowe zabiegi, których efektem jest blokowanie linków. Jeśli miałbym przedstawić sytuację związaną z moim blogiem, strona została zablokowana przez prawdopodobnie zbyt częste pozostawianie linku na fanpage oraz Instagramie, oraz treści, które pojawiają się na moim blogu. Obecnie kieruję na swoją stronę przez agregatory, które pobierają kanał RSS mojej strony. Jeśli regularnie płacimy portalowi za reklamę (np. posty sponsorowane), powinniśmy mieć możliwość skontaktowania się z polskim oddziałem Facebooka, aby udzielili nam porady, wytłumaczyli powód blokady lub podali jakąś instrukcję/regulamin użytkowania portalu.

Gdy mamy problem z blokadą linku do naszej strony WWW, prawdopodobnie złamaliśmy regulamin, na który zgodziliśmy się podczas rejestracji w serwisie. Nasze działania mogły naruszyć wymagania, których pilnują algorytmy Facebooka, a prawdziwi ludzie, jedynie weryfikują zgłoszenia, których nie rozwiązał komputer. Wśród nich może być kilka powodów:

  • Spamowanie linkiem w grupach, wydarzeniach, na osiach czasu lub komentarzach;
  • Zbyt wiele publikacji jednego linku w przeciągu określonego czasu, co portal może określić jako próbę włamania na konto;
  • Treści naruszające standardy bezpieczeństwa Facebooka tj. rasizm, nawoływanie do buntu, obrażanie i dyskryminacja;
  • Zgłoszenie naszych treści Facebookowi, jako niewłaściwe przez kogoś, kto zwyczajnie nas nie lubi;
  • Na naszej stronie mogło pojawić się zakazane słowo, albo nieodpowiednie słowa/sformułowanie w komentarzu;
  • Nasza strona mogła paść ofiarą włamania, mógł pojawić się wirus lub błąd, przed którym Facebook wolałby ustrzec swoich użytkowników;

Jeśli link do naszej strony, jest zablokowany przez kilka dni lub tygodni, możemy odezwać się do obsługi Facebook Advertiser Support. Jeśli na ich stronie nie znajdziemy rozwiązania, dostaniemy możliwość wypełnienia formularza, z prośbą o kontakt obsługi klienta. Próbowałem skontaktować się z numerem telefonu, który udało mi się odkryć w danych telefonu. Niestety automatyczna sekretarka poinformowała mnie, że oddział Facebooka w Polsce nie prowadzi już rozwiązywania problemów telefonicznie.

Obserwując zachowania użytkowników na Facebooku, w grupach czy innych elementach portalu, nie dziwię się podjęcia kroków blokady podejrzanych adresów. Znaczna większość użytkowników, bez zastanowienia publikuje linki, nieumiejętnie zapraszając na swoje strony, potencjalnych odbiorców. Dla mnie osobiście jest lepiej, gdy nie docierają do mnie spamerskie wpisy oraz linki, z zawartością mającą na celu tylko wejście na stronę, bez konkretnej treści i wartościowych zdjęć. Być może w końcu będzie spokój z niszowymi blogerkami modowymi i blogerami, którzy napiszą trzy zdania i uważają to za wartościowy post. Efekt?

Blokada linku okazuje się najlepszym rozwiązaniem. Dzięki temu mamy szansę mieć większy porządek i mniej niewartościowych postów od osób wśród członków grup, do których należymy. Obecnie rozwiązałem problem w inny sposób, zwyczajnie odciąłem się od działań w aplikacjach, które należą do Facebooka. Możesz o tym przeczytać w ,,#DeleteFacebook – czy warto usunąć konto

Masz z czymś problem?

Chcesz zaoszczędzić czas lub zlecić to zadanie profesjonalistom? Napisz do nas, abyśmy pomogli Ci w wyzwaniach ze stroną internetową lub social-media. Nasz zespół czeka na Twoją wiadomość.

Mam nadzieję, że udało Ci się znaleźć w tym poradniku odpowiedź na swoje pytanie. 🙂

Zwiększ efektywność swoich działań!

Darmowe porady i wskazówki z dziedzin

● porady dotyczące działań marketingowych

● metody, dzięki którym zaoszczędzisz

● rozwiązania, które działają

Checklista dla firm (najczęstsze błędy w marketingu)

Lists

Zapisując się, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych, zawartych w Polityce prywatności.

Koszyk